...

چقدر آبروی دلم را خریدند این سه نقطه ها...

...

چقدر آبروی دلم را خریدند این سه نقطه ها...

حضور قلب در نماز

راه کار اصلی که شاید دراز مدت باشد باید قبل از نماز باشد . حالا چند تا کار هست که در خود نماز باید انجام بدهیم . یکی اینکه یک مرتبه وارد نماز نشویم . با مقدمه و با مؤخره . از هنگام وضو شروع به توجه بکنید . بعضی ها وقتی وضو می گیرند با دیگران حرف می زنند . اولا موقع وضو دعاهایی وارد شده است اگر آن دعاها را حفظ نیستید صلوات بفرست . یعنی موقع وضو با غفلت نباشی . ائمه ما از هنگام وضو حالشان عوض میشد . امام حسن مجتبی (علیه السلام) از هنگام وضو منقلب می شد . این ها مهیا شدن برای گفتگو با خداست . به ما اذان و اقامه سفارش شده است . روایت است که کسی که اذان و اقامه می گوید ، دو صف فرشته پشت سر او صف می بندند که خیلی از بزرگان آنها را می دیدند . هواپیما وقتی میخواهد اوج بگیرد که یک مرتبه اوج نمی گیرد ابتدا مقداری روی زمین می رود و آماده میشود و بعد اوج میگیرد . شما قبل از نماز که می خواهید اوج بگیرید و پرواز بکنید یک مقدار قبل باید آمادگی هایی درست بکنید . بعد از نماز هم یک مرتبه نماز را ترک نکنید . بعد از نماز احترام نماز اقتضا می کند که دعایی بکنیم ، تعقیباتی بخوانیم مخصوصا تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و روایت داریم که شما بعد از نماز یک دعای مستجاب دارید . حیف نیست که این دعای مستجاب را نکنید و بروید .

 از امام صادق (علیه السلام) نقل است که قبل از ورود به نماز یک توسلی به یکی از ائمه بکنیم . یک لحظه امام حسین (علیه السلام) را در نظر بگیر ، طول نمیکشد . یا ابا عبدالله شما نماز را بپا داشتی ، کاری کن که من هم بتوانم نمازم را خوب بخوانم . یکی دیگر اینکه در نماز هر جمله ای را که می خواهیم بخوانیم معنی اش را به ذهن بیاوریم .

از آیت الله بهجت به تواتر رسیده است که هر جا در نماز حواستان پرت شد اشکالی ندارد این به درد شیطان نمی خورد ، عمدی بیرون نروید ، سهوی بیرون رفتن از نماز به درد شیطان نمی خورد . آنجایی که حواستان هست و می فهمید که دارید بیرون می روید ، برگردید . اگر سهواً حواستان می رود اشکالی ندارد . شیطان می خواهد که کسی عمداً دنبالش راه بیفتد ، راه افتادن سهویی به دردش نمی خورد . 



بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالی در برنامه سمت خدا

نظرات 2 + ارسال نظر
محب صاحب الزمان دوشنبه 28 فروردین 1391 ساعت 15:28 http://doostaremahdi.blogfa.com

هو الرئوف
سلام

ان شاالله بتونیم عمل کنیم. واقعا اگر این مقدمات را انجام بدهیم تو نمازمون تاثیرش را می بینیم.
من همیشه اذان را که می گم بعد سرم را برمی گردونم پشت سرم را نگاه می کنم بعد اقامه را میگم تا حالا کسی ازم نپرسیده چرا. البته لبخند هم میزنم ولی مواظبم کسی نبینه چون میگن لابد دیوونه شده.ولی چون اینجا کسی نمی شناسم میگم. میگن اذان و اقامه هر دو را بگی دو صف فرشته پشت سرت می ایسته. من بعد اذان برمی گردم ببینم صف اول فرشته ها وایستادن یا نه!!!
احتمالا فرشته ها تو اون لحظه میگن: خدا شفات بده[لبخند]

سلام
چه خوبه که به این باور هم رسیدی و میخوای فرشته ها رو ببینی
بعدشم فرشته ها مثل بعضی از آدما نیستن که بخوان اینجوری بگن

هادی دوشنبه 28 فروردین 1391 ساعت 16:01

سلام
حضورقلب در نماز بنظرم یکی از مهمترین موضوعات است.زیرا نماز یکی از مهمترین راههای ارتباط با خدا و لذا حضور قلب در ان ...ممنونم که باین موضوع پرداختید..خوبست نکات کلیدی که در این زمینه هست مورد توجه قرار کیرد....البته اینجا اقای عالی راهکارهای خوبی را گفتند..که یکی توجه بمعنی است..اما در کتاب روح مجرد امده که شهید مطهری وقتی در پاسخ سیدهاشم حداد..همین را گفته اند ایشان فرموده اند پس کی نماز میخوانی؟!معلوم میشود حتی توجه به معنا هم مانع است!!

سلام
اتفاقا خودم هم یه چیزایی در این مورد شنیده بودم که توجه به معنا هم خود مانع هست.
اگه همه ی دغدغه های زندگی ما برای خدا باشه،خوردن،خوابیدن،کار کردن و امورد دیگه زندگی. اون وقت موقع نماز هم فقط به خدا توجه میکنیم.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.