...

چقدر آبروی دلم را خریدند این سه نقطه ها...

...

چقدر آبروی دلم را خریدند این سه نقطه ها...

حضرت زهرا سلام‏ اللَّه‏ علیها و اهل‏بیت، علت آفرینش هستى

رسول خدا فرمود: هنگامى که خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افکند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و رکوع مشاهده کرد، عرض کرد: خدایا قبل از آفریدن من، کسى را از خاک خلق کرده‏اى؟ خطاب آمد: نه، نیافریده‏ام. عرض کرد: پس این پنج شبح که آنها را در هیئت و صورت همانند خود مى‏بینم چه کسانى هستند؟

خداى تعالى فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، ترا نمى‏آفریدم، نامهاى آنان را از اسامى خود مشتق کرده‏ام (و من خود آنان را نامگذارى کرده‏ام)، اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را مى‏آفریدم و نه عرش و کرسى را، نه آسمان و زمین را خلق مى‏کردم و نه فرشتگان و انس و جن را.

منم محمود و این محمد است، منم عالى و این على است، منم فاطر و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین است. به عزتم سوگند، هر بشرى اگر به مقدار ذره‏ ى بسیار کوچکى کینه و دشمنى هر یک از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ مى‏افکنم... یا آدم، این پنج تن، برگزیدگان من هستند و نجات و هلاک هرکس وابسته به حب و بغضى است که نسبت به آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتى مى‏خواهى، به آنان توسل کن.

ابوهریره مى‏گوید، پیامبر اکرم در ادامه‏ ى سخن فرمود: «ما پنج تن کشتى نجاتیم، هرکس با ما باشد، نجات یابد، و هرکس که از ما روگردان شود هلاک گردد. پس هرکس حاجتى از خدا مى‏خواهد پس به وسیله‏ى ما اهل‏بیت از حضرت حق تبارک و تعالى مسئلت نماید.»
حقیقت آنست که پنج تن مقدّس رمز خلقتند:

یا أحمَدُ! لَو لاکَ لَما خَلَقتُ الأفلاکَ، وَ لَو لا عَلِىُّ لَما خَلَقتُکَ، وَ لَو لا فاطِمَةُ لَماخَلقُتُکما. 1
اى احمد! اگر تو نبودى آسمان و زمین نمى‏آفریدم و اگر على نبود تو را نمى‏آفریدم و اگر فاطمه نبود شما را نمى‏آفریدم (یعنى شمایان رمز خلقتید.)

و فاطمه حوریّه‏اى بود که چند صباحى لباس آدمیان در بر نمود2



پ.ن:

1.میرجهانى: (ال) جُنّة العاصمة، ص 148 (به نقل از کشف الآلى صالح بن عبدالوهّاب بن عرندس و مرندى: ملتقى البحرین، ص 14 (و) مستنبط: القطره ج 1: ص 164 (و) قمى: سفینةالبحار، ماده «خلق» و نمازى: مستدرک سفینةالبحار، ج 3: ص 334 (حدیث قدسى)

شاید در نظر نخست این روایت احتیاج به تأمّل داشته باشد؛ امّا با اندکى دقّت، لطافت تعبیر به کار رفته در آن اشکار مى‏گردد.
همچنانکه مى‏دانید کنیه‏ى حضرت زهرا (علیهاالسّلام) «امّ‏ابیها» است. در سبب مکّنا شدن حضرتش به این کنیه با مدد از روایتى که از امام باقر (علیه‏السّلام)نقل شده است که حضرت فرمودند ریشه درخت نبوّت زهراى اطهر است و یا روایتى که ذهبى در کتاب میزان الاعتدال (ج 1:ص 234) از رسول خدا نقل مى‏کند که حضرت مى‏فرمایند: «أنَا شَجَرَةٌ، وَ فاطِمَةُ أصلُها،وَ عَلِىُّ لِقاحهُا، وَ الحَسَنُ وَ الحُسَینُ ثَمَرُها» (یعنى من درخت، فاطمه ریشه آن، على لقاح آن، و حسن و حسین میوه‏ى آن هستند) آشکار مى‏گردد که خلقت پیامبر، على، حسن و حسین (علیهم‏السّلام) در عالم انوار بسته به خلقت حضرت زهرا (علیهاالسّلام) بوده است. فَافهَم فَإنَّهُ دَقِیقٌ جِدّاً.
2.خطیب بغدادى: تاریخ بغداد، ج 5: ص 86.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
هادی شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 08:19

سلام
اولا میلاد حضرت زهرا ع را بشما تبریک میگم. ..نام شما میتواند تذکر دائمی حضرتش باشد.
به فاصله ها نگاه میکردم که بیکباره ایجاد میشوند..حتی وقتی نمیخواهی..یا سرعت شما زیاد است.. یا من خیلی فاصله میگیرم..در هرحال مایه عبرت است !و مهم همان است..
التماس دعا

سلام بزرگوار
ممنون.
متاسفانه از شانس من شما این روزا سرتون شلوغه منم که یه مدت حسابی گیر کردم و به کمک شما احتیاج داشتم ولی خب با خودم گفتم سرتون شلوغه و مزاحمتون نشدم
بازم ممنون از حضورتون

sar شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 10:59 http://sahasra.blogsky.com/

چقدر این نوشته به من آرامش داد و چقدر خوشحالم که سیره ی ی همچنین کسانی رو ما داریم ولی کاش خدا سعادت بده از همچنین گنج هایی بهره ببرم .زهرا برام دعا کن

انشاءالله که بتونیم از این گنج ها استفاده کنیم
محتاجم به دعای خیر شما

ریحانه یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 ساعت 18:59

اصلاً قبول حرف شما، من روانی‌ام...من رعد و برق و زلزله‌ام ، ناگهانی‌ام...این بیت‌های تلخِ نفس‌گیرِ شعله‌خیز...داغ شماست خیمه زده بر جوانی‌ام...رودم؛ اگر چه بی‌تو به دریا نمی‌رسم...کوهم؛ اگر چه مردنی و استخوانی‌ام...من کز شکوه روسری‌ات کم نمی‌کنم...من، این من غبار، چرا می‌تکانی‌ام؟...بگذار روی دوش تو باشد یکی دو روز...این سر که سرشکستۀ نامهربانی‌ام...کوتاه شد سی و سه پل و دو پلش شکست...از بعد رفتنت گل ابرو کمانی‌ام...این بیت آخر است، هوا گرم شد؛ بخند...من دوست‌دار بستنی زعفرانی‌ام (حامد عسکری)

مرسی ریحانه

مجید دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 14:17

سلام

روزتون مبارک

سلام
ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.